luni, 12 noiembrie 2007

Reguli pentru cei pe 2 roti propriu-motorizati in arhi-craterele bucurestene

Last update: 30 Nov., 1-2 Dec. 2007, in "Lista neagra"



Dupa jdemii de metrii cu t(z)oacla in nenorocitu` trafic bucurestean, a sosit timpu` sa dau si eu, la randul meu, sfaturi de comportament in trafic, pentru a nu`ti lua injuraturi. Si de ce nu, sa primesti si multumiri (mai rar ce`i drept) de la alti nenorociti / ghinionisti / handicapati sau chiar oameni, care nu sunt altceva decat "parteneri" de razboi (pardon, trafic... totuna).
Asadar incepe teoria:

0. daca nu stii sa mergi drept, mai exerseaza pe trotuar inainte de a intra pe sosea! (regula elementara, insa la romani cel putin
totul este posibil)
deasemenea, exerseaza intr`un parc si schimbarea foarte brusca de directie (tragi rapid de ghidon sa te duci 1 metru stanga/dreapta instant)

0.1 cand cineva iti face loc, te lasa sa treci, sau arata orice fel de gest de bunavointa, multumeste`i ridicand mana sau dand din cap!! astfel se va invata sa faca la fel si altor biciclisti si se va obisnui!

1. nu intra in intersectii mari cand vrei sa schimbi directia si trebuie sa treci peste multe benzi.
adica daca mergi inainte sau la dreapta, e ok, dar daca ai de gand sa faci stanga intr`o intersectie intens circulata, ia`o pe la pietoni cu viteza mica. e mai sigur (nu 100%, ca mai sunt dobitoci care trec cu 60 pe zebra cand pietonii au verde si tot respectivu` idiot mai comenteaza (expl. personal vroiam sa traversez pe verdele MEU, pieton fiind: respectivu`, trecand in troba la milimetru de mine "stai pe loc fraiere!" apoi si eu de nervi: "stau cu p**a`n neamu` mortilor tai pe mormantu` ma`tii de rah*t de neam epileptic baga`ti`ai masina`-n c*r azi si maine!!" - de s`a mirat si taximetristu` din colt)

2. ai grija la canalele/gropile din directia ta. daca trebuie sa le penetrezi, franeaza un pic si baga bine in ghidon ca sunt sanse mari sa`ti devieze un pic directia (dar evita gropile alea care complexeaza orice crater vulcanic, ca se blocheaza roata fata si ajungi in bot - caz patit de mine)

3. cand depasesti kilometrocoloana de masini care o sa stea de 10 ori la respectivu` semafor, fa`o cu viteza mica. daca nu ai loc sau nu esti sigur, ajuta`te de picioare

4. nu traversa pe rosu!!

5. cand stai la stop, nu ai prea multe de facut (in afara de injurat manelaru` din stanga sau camionu` care a innegrit aeru` in prealabil, etc.) asa ca uita`te in spate si vezi ce masini semnalizeaza si cum. ai grija sa nu te intersectezi cu ele dupa ce plecati (adica tu o iei inainte, si cel din stanga ta face dreapta peste tine)
* nu toate masinile care fac dreapta/stanga semnalizeaza, asa ca grija mare! mai sunt si niste rah*ti jegosi care sunt atat de comozi incat nu se mai sinchisesc sa duca o nenorocita de mana la semnalizator - ce p**a mea! romanu`i smecher si nenorocit!

6. semnalizeaza (stii tu... ridici mana) chiar si cand ocolesti o groapa sau o masina pusa pe avarii, care`ti ocupa banda. semnalizarea se face din timp, procedura standar fiind: te asiguri in spate - ridici mana - te mai uiti inca o data in spate - apoi treci, daca poti/te lasa aia cu conservele. daca nu, atunci injuri, franezi, injuri, astepti, injuri de 2 ori, si pleci cand ai ocazia (injurand, bineinteles!)

7. nu arata cu degetu` la politist, nici daca ai motiv

8. ai grija mare la masinile parcate sau alea din coloana! oricand ti se poate deschide o portiera`n nas, sau sa inceapa vre`unu sa faca manevre in fata ta, dupa ce a trecut cu nerusinare peste partea cu "uitatu`n oglinzi"

9. cand vine o strada din dreapta ta, ai grija la masinile care vin de acolo. redu viteza si asigura`te ca soferii te`au vazut si nu o sa se bage in fata ta.

10. bazeaza`te si pe simtul auzului, si uita`te des in spate, chiar daca ai impresia ca nu e necesar. asa poti stii in orice moment ce ai in spate si daca poti sa eviti in caz de punctu` 8

11. fereste`te de sinele de tramvai mai ceva ca de dracu`. un pic daca ti`a prins roata intre sina si dala de beton adiacent, te`ai dus jos in secunda 2. e periculos, ca sunt masini in spate. deci fereste`te sa le incaleci la unghi mic

12. noaptea fa`te vizibil: far pe fata, stop pe spate, catadioptrii galbene laterale si la pedale, catadioptrie frontala (in fata) alba, ca se mai intampla sa ramai fara baterii la far, si vesta reflectorizanta. nu zi ca bucurestiu` e bine iluminat ca traim in romania unde se fura pana si becurile.

13. ai grija ca rotile (mai ales cea fat(z)a) sa fie umflate cum trebuie. in caz contrar, o sa se comporte cam ciudat directia, de zici ca ai ghidonu` posedat
deasemenea, revizie tehnica periodica!

14. pe ploaie, grija mare. se franeaza mai greu, oricat ai trage de maneta aia. si in situatie de urgenţă, evita sa blochezi roata spate. de ce? derapezi (adica ti se duce fundu` bicicletei). cat? pana ajunge aceeasi roata spate in bordura si cazi; sau pana devii perpendicular cu strada, daca nu te pupa vre`un obstacol gen masina, groapa etc
PS: duşul cu noroi sculat 1 metru cand o masina taie balta... de langa tine, este asigurat!

15. nu rade nimeni de tine daca ai o casca pe scafarlie. din contra, vei mai castiga niste jeg de respect.

16. claxon maica, musai!! preferabil pneumatic (pacat ca`i scump)

VA URMA
Orice sugestii sunt binevenite

6 comentarii:

Anonim spunea...

... avand in vedere proaspatul obiect al prea-slavirii din balcon (bika mea iubita) as avea nevoie de ceva lectii de injurat :D ... am observat ca ai flow... esti profi deja :)) deci n-ar strica sa lasi cateva tutoriale in problema asta - sunt sigura ca multi ti-ar multumi ;)

Anonim spunea...

e buna casca. daca mai sunt boscheti ceva, pe langa drum, si iese o craca, bag capu` la cutie si trece bine.

ar trebui un claxon... adevarat.

dar tot imi bag pula in calea floreasca.

Anca spunea...

Poti sa mai explici care e faza cu schimbarea brusca de directie? eu nu sunt mare sportiva, am insa bicla de la 4 ani si merg decent cu ea. Ma gandesc acum, dupa ce am inchiriat o bicla in weekend (de fapt 2) sa-mi iau o bicicleta noua si sa ma avant in traficul din Bucuresti. Whish me luck!

Corneliu spunea...

Trebuie sa stii cum se comporta bicicleta atunci cand tragi foarte repede de ghidon. In trafic, mai sunt momente in care trebuie sa eviti repede un obstacol, de expl o groapa/un canal pe care il vezi in ultima clipa, sau o masina din dreapta care vezi ca se baga in fata ta. In momentul ala trebuie sa schimbi directia cat mai repede, iar exersarile in parc fac manevra mai sigura si mai buna, trebuie sa pui accent pe exercitiu. Daca faci o astfel de manevra prima data intr-o situatie in trafic, e posibil sa te sperii cand simti fortele in ghidon, e posibil sa nu se duca bicicleta pe unde vrei tu, etc. Dar daca exersezi pe "teren neutru", i n trafic o sa ii sti miscarile si bicicleta face exact ce vrei tu sa faca

Anonim spunea...

bune sfaturi pt toti care incep sa umble cu bicicleta in bucuresti ,as vrea doar sa adaug (merg pe bicicleta in imputitu asta de oras de mai bine de 3 ani, mina rupta cazaturi la greu oglinzi rupte pina la portiera unui fraier care a deshis-o in 3m ....nu frine:) }in legatura cu claxonul NUUU folositi claxonul pe trotuar frinati si asigurativa ca il evitati pe pieton daca il claxonezi de la spate e posibil sa se sperie si nu sti cum reactioneaza...si mai e o chestie daca tu ai fi pe trotuar ai merge detasat stiind ca esti in siguranta si vine unu cu viteza sau nu si te surprinde cu un claxon ... deci ...stiu ca nu avem piste sau respect pt noi biciclisti dar trebui sa ne gindim ca si noi suntem pietoni.. merci pt oportunitatea de a spune ceva si multumesc pt timpul acordat ...cu respect un biciclist

e-bikes spunea...

This article couldn’t be written any better! Thanks a lot for bringing up the interesting article. Please keep sharing with us more.